Има ли пастори в Библията? /02.10.2007/

Въпреки провокативното заглавие, тук не мисля да се заяждам а да поясня някои неща.
Думата използвана в Библията, преведена като пастир (ποιμήν – poimen), означава овчар.
А думата пастор си е просто една измислена, човешка титла, която с право носи все по-негативно звучене.
Голяма работа ще си кажете.
Ами не е малка, защото пастира може да пасе кози, крави, овце, охлюви (знае ли някой). Той често е просто един наемник, вършещ някаква работа по задължение или заради изгодата.
С истинският овчар не е така. Той се грижи за стадото си, той е едно с тях. С тях живее постоянно, даже и мирише като тях. Те го познават и той ги познава.
В Израел овчарят върви пред стадото и то го следва, докато при нас тази картинка е рядкост. При нас често овчарят е наемник, който върви след стадото и го действа с тоягата и виковете си.

Изобщо с тези преводи не става ясно, какви са длъжностите в тялото Христово.
Какво ви говорят думи, като апостол, епископ, презвитер, пастор, дякон?
Не много предполагам. Повече звучат, като титли от различни стълбици на някаква йерархия.
Не знам, защо някои думи не са преведени по смисъл а буквално.
Апостол всъщност означава някой, който е изпратен. Свидетел, посланик, представител и т.н.
Епископът е надзорник.
Презвитерът е старейшина. По-зрял човек (духовно), способен да се грижи за по-невръстните.
Дяконът е разпоредител, служител, прислужник и т.н.
Така нещата стават много по-ясни. Става ясна и ролята, които такива хора трябва да изпълняват в Христовото тяло. А и дали са истински или самозвани също става ясно, когато се знае значението на думите и гледаме плодовете им.

А понеже темата беше за пасторите.
Тези, които претендират да са такива ако не лягат и стават с Еремия 23 и Езекил 34 (образно казано) и не треперят от думите написани там, не са никакви овчари а наемници.


След като се разтърсих из Новия завет за думата poimen (G4166 – от речника на Стронг).
Навсякъде се използва или за буквален овчар или за Исус. Само в Ефесяни 4:11 изниква, като вид служение, което е озадачаващо.
След това сравних Ефесяни 4:11 с I Коринтяни 12:28 и видях, че преведеното като пастири в Ефесяни, не съществува между изброеното в Коринтяни. От това мога да си направя извода, че в Ефесяни 4:11 се има предвид овчари и учители. Това е едно служение, то не може да бъде разделено.


Когато към всичко по-горе прибавим и I Петрово 5 глава, излиза, че овчарите и учителите са всъщност настойниците (презвитерите). Които както четем винаги са повече от един.
А днес се наблюдава, точно това, което не трябва да се наблюдава, според I Петрово 5:2-3.
Един човек, нарекъл себе си пастОр се изживява като господар над “стадото” си, което от където и да го погледнем, противоречи на Словото.
За сам човек е много лесно да падне. Било поради гордост, било поради слабост и т.н. Нормално е. Господ никога не Го е предвиждал така.

Коментари

#1

На 8 10 2007 - 09:59 - Лора написа:

Амин, дано повече хора прочетат това. Дано повече хора се поинтересуват от значението на длъжностите в църквата. Това обаче е свързано с отговорността, която всеки от нас има лично към пастиреначалника Христос. Ако искаш да го следваш, ще внимаваш много с какви хора "се впрягаш" и кого слушаш, за да не станеш слепец, воден от слепец.
Хората обаче често се местят от църква в църква, търсейки пастор, който ще им допадне и атмосфера, която ще им хареса.
#2

На 19 10 2007 - 20:21 - mima написа:

има много заблуди в църквите и една от тях е тази, защото Исус каза, че който иска да бъде по-голям , трябва да стане малък, нещо такова беше, никой да не се големее, но в Еремия и в Езекиил пише за пастирите, така че всеки един ден ще отговаря пред Бог, а ние да се държим здраво за истината, която е Христос, за да бъдем един ден с Него, защото времето е много близо.Да се обхождаме със страх и трепет и да търсим своя Господ, да бдим и да се молим, да не бъдем като петте девици, които нямаха масло в лампите си и да заспим, но да бъдем будни и трезвени и да чакаме със страх и трепет завръщането на Нашия Спасител, за да ни вземе и да ни заведе у дома.
#3

На 2 12 2007 - 18:38 - Галя написа:

Напълно съм съгласна! За съжаление повече от църквите вървят по инерция и вярващите са под много силен контрол - трябва да следват видението на пастора.
Богослужението се превръща в един тватър, но инертността не дава възможност това да се осмисли.
Нека се върнем към Божието Слово и видим от къде сме изпаднали!
#4

На 31 12 2007 - 21:34 - пастора написа:

като видя такива сатии на незадоволени от живота момченца, ми идва да прихна на момента ит смях. разбира се, че няма нужда от пастири, от духовни родители, от телесни родители и т.н. има нужда от многознайковци като автора на тази вулгарна драсканица. съжалявам те синко
#5

На 2 01 2008 - 11:18 - johnny написа:

пАсторе, би ли прочел пак, написаното и ако имаш забележки, моля да ги направиш Библейски аргументирано. Благодаря за вниманието.
#6

На 5 03 2008 - 20:38 - Maia написа:

Sorry za latinicata. Az mislia che si prav za Един човек, нарекъл себе си пастОр се изживява като господар над “стадото” си, което от където и да го погледнем, противоречи на Словото.
No ima i dosta takiva koito ne se izjiviavat kato gospodari nad stadoto si, a nosiat otovornost. I ako ti si imal losh opit s pastor, OK, no ne e redno da slagal labels na vsichki pastori samo zaradi tova, che 1 ili 2ma i dori da sa poveche ne sa bili idealni... Ne che ima takiva ovchari..
#7

На 6 03 2008 - 19:06 - johnny написа:

Maia, аз знам, че има истински овчари, които милеят за стадото. Далеч съм от мисълта да слагам всички под общ знаменател. В случая акцентирах към това, което не трябва да става.
#8

На 22 03 2008 - 15:14 - Рангел написа:

В Йн. 10:3,4 Исус има шест основни истини/принципа на пастируването:
1. "Овцете слушат гласа" на своя пастир. Ако овцете не слушат гласа му, значи той не е техен пастир и причината за това не е в овцете, а в пастира. Негова е отговорността да мотивира и кара стадото да го слушат и следват!
2. "Вика своите овци по име" - пастира познава всяка една овца лично, по име, което значи, че пастира трябва да прекарва време във взаимоотношение с всяка овца. Пастируването е индивидуален подход към всяка една овца!
3. "И ги извежда" - къде? Пастира води стадото на паша, т.е. той ги храни. Храненето означава грижа, взаимоотношение, внимание.
4. "Върви пред тях" - пастира ВОДИ стадото, а не го подкарва изподир с тоягата! Той е пред овцете, а не зад тях.Води ли пастора стадото си днес?
5. "Овцете го следват" - ако има един, които да води, то със сигурност ще има и някой, който да го следва. Искат ли пасторите да бъдат следвани, след като повечето от тях не водят никого наникъде! Ако овцете не следват овчаря причината е в овчаря, а не в овцете. Мотивират ли пастирите стадото, за да го следват!?
6. "Защото познават гласа му" - за да познава стадото гласа на своя пастир, то пастира трябва да е говорил на стадото, даго е утешавал, да го е увешавал, да се е грижил за него, да е имал лични взаимоотношения с всяка овца. Ако стадото не познава гласа на пастира, значи че той не е техния пастир, а наемник!
#9

На 22 03 2008 - 15:42 - Рангел Младенов написа:

В 1 Петр. 5:1-4 Петър дава няколко наставления и ясни насоки как трябва да се пастирува и води Божието стадо, поверено им от Бога за да се грижат за него:
1. "Пасете Божието стадо, което е между вас" - "пасете" означава "грижа, водителство, хранене, посрещане на нуждите на стадото". Пастор е човек, който ВОДИ и ХРАНИ стадото, което според Петър е МЕЖДУ тях, т.е. стадото и пастира му са равни в Божиите очи, само че с тази разлика, че отговорностите на пастира са повече!
2. "Надзиравайте го, не от принуждение, но драговолно, като за Бога, нито за гнусна печалба, но с усърдие" - да надзираваш стадото означава да се грижиш за него, да го пазиш, да го водиш и то с усърдие. Колко усърдни са пастирите днес? Колко загрижени са за стадото си? А какво да кажем за "гнусната печалба", която не се изразява само в пари?
3. "Нито като че господарувате над паството, което ви е поверено, а като показвате пример на стадото" - пастируването не е господаруване, а слугуване (т.нар. "служение"), грижа, водителство(виж Мат. 20:25-28 - лидерът е човек, който има сърце на слуга. В църковната йерархия пастира е над овцете, защото им служи-слугува). Стадото не е на пастира, а на Бога-пастира само се грижи за него, но дали наистина е така?!!! А какво да кажем за "примера", който ТРЯБВА да показват? Например, когато проповядват дали са готови да "изпълнят" проповедта си или чрез нея карат хората да правят това, за което те самите нянат кураж и достойнство? Доминират ли "лидерите" над стадото си?
#10

На 22 03 2008 - 15:57 - Rangel написа:

По повод "пастора", репликирал на 31 Декември 2007 г.:
1. Защо не си кажеш името-не ти прави чест като пастир и водач на Божието стадо да се криеш!? Нека хората да знаят кой си...
2. Който и да е писал тази статия (johnny) е ПРАВ-ако се беше поне малко поровил в качествена богословска литература или в гръцкия текст на Новия Завет, щеше да научиш нещо повече от това, което вече си знаеш от църковната ти традиция!
3. страхуваш ли се, че вече хората проглеждат в България и започват да търсят отговорите, които ВИЕ или не искахте да им дадете или не знаехте какво да им кажете!
4. По твоята рвакция се вижда, че си изобличен, а това е добте. Да, автора е "незадоволен от живота", но нека ти кажа, че и аз съм така, и много, много други като нас, включително и хората в ТВОЯТА църква! А на теб ти е смешно, когато стадото плаче... и търси истината...
5. Никой не оспорва нуждата от пастори, а само изтъква нуждата от промяна в начина на водене и пастируване... В тази връзка искам да ти кажа, че аз те съжалявам!!!
#11

На 12 04 2008 - 09:42 - kozar написа:

Всичките по-горе публикувани писания са верни, но само когато става въпрос за овци!
За съжаление в църквите има и доста кози, да не говорим,че се намират и вълци!
#12

На 16 04 2008 - 09:13 - johnny написа:

Към kozar:
Напълно сте прав. Както има наемници, така има кози и вълци. Но отделянето на козите е работа на Господ (Матей 25:32..), нека не си мислим, че можем да свършим и това (Матей 13:29..).

Обикновено вълците са фалшивите водачи, които се изявяват, като пастори-наемници и прочие. Ако пък овчарите са си на място, може вълците да са из стадото. Тогава чрез Святия Божи Дух става разпознаването и отлъчването, а не на принципа "този не ми харесва, не говори добре за мен, не е съгласен с мен.., следователно е вълк и ще го изгоня."

Още нещо. Това че сте се наименували козар, хич не говори добре за вас.
Ако наистина сте призован от Бог за овчар, грижете се за повереното ви стадо, иначе козарят ще отиде при козите в съдният ден.
#13

На 13 08 2008 - 00:21 - Рангел написа:

До всеки, до когото Божият призив е достигнал с думите "Паси овцете Ми": Наскоро ми попадна една книга, която горещо препоръчвам на всеки пастир, проповедник, служител-"Реформираният Пастир" на Ричард Бакстър, Издателство Нов Човек, 2003 г. Всеки, който претендира за този Божии призив в живота си би трябвало да прочете тази книга... и сериозно, и дълбоко да се замисли и преоцени служението си.
#14

На 20 08 2008 - 23:28 - Рангел написа:

http://topmount.hit.bg/tithe.html
http://topmount.hit.bg/tithe2.html
#15

На 31 08 2008 - 18:48 - Yuri Iliev написа:

Tova keto my prashtash ot brata ne e bibleisky izdurjano, zashtoto desiatuk e imalo predy moiseevia zakon Avraam i Iakov daduxa desiatuk na Boga i to sus viara v Nego a ne po Zakona na Moisei i Bog go odobry daje gy blagoslovy. Isus nashia Gospod sushto ne osudy fariseite za davaneto na desiatuk no go podkrepy, a gy izoblichy za tiaxnoto koravosurdechie. Vinagy triabva da se razgranychavat iasno bibleiskite poniatia za desiatuk- tova,koeto prinadlejy na Boga, darenie v churkvata za potrebnostite na churkvata i milostinia za xorata koito imat nujdy i za tova ima primery v bibliata. Primer za milostinite na Kornilii, dareniata ha apostolskata churkva i desiatuchite na makedonskata churkva. Ne osujdam nikoi no viarvam na bibliata a ne na razny tezy na xora.
#16

На 3 09 2008 - 11:29 - johnny написа:

Темата не е за десятъците, нека не се отклоняваме.
Повече за десятъците тук.

Yuri и всички други, пишете на кирилица.
#17

На 5 09 2008 - 22:20 - Рангел написа:

Johnny, зная, че темата не е за Десятъците, за което се извинявам, че посочените от мен линкове са именно в тази публикация, НО много ми се иска да направя една скоба, тъй като смятам, че темата за Пастирите и Десятъците е почти взаимно свързана. Първо, както явно има хора, не наясно с това що е пастира в НЗ църква, има ли го или не, каква му е функцията и отговорността (за което препоръчвам горещо горепосочената от мен книга "Реформираният пастир", която срещу скромната сума от около 4 лв. може все още да се намери в СLC – до преди няколко дни имаше две броики от нея), така явно има и хора, които не само не са наясно относно темата за Десятъците, но дори и не си правят труда да изследват въпроса докрай, помощно средство за което са и посочените от мен линкове по темата. До кога, братя мой, ще си затваряме очите за истината?!... Yuri разгледа ли линковете по въпроса??? Питал ли си се някога защо в Малахия 3 глава се говори за десятъците - какъв е акцента, повода да се напишат тези думи и в каква историческа обстановка? Ще ти дам жокер - това е времето на Неемия и Ездра, време, в което храма вече беше възстановен, но свещенослужителите не си бяха на мястото! Защо? Отговорът е в "Неемия" и "Ездра". Част от отговора е в Неем. 13:10-13 - погледни го. Колкото за Авраам и Яков - Яков никога НЕ даде десятък на Бога, а Авраам...- прочети внимателно горните линкове! .... Скъпи братя и сестри, разберете ме правилно - аз не съм против пастирите, нито против даването, дори и на десятъците – самият аз съм под авторитета на пастир и вярвам в даването, но темите са доста преекспонирани и се злоупотребява с тях, както и с деликатността на материята и съдържанието им. .. Но всеки уважаващ себе си християнин трябва да търси повече по тези теми, а не да се задоволява с традиционните простотии по въпроса. Автора на тази статия johnny, е отбелязал отметка относно десятъците на 03.09 2008 г. и смятам, че има какво да се научи от посочената страница. Yuri, явно не си наясно с видовете десятък, кога, как, къде и защо се даваха в СЗ, а освен това ще се радвам да ми дадеш поне два стиха от НЗ, които да говорят за това красноречиво и убедително! Само моля те не цитирай историята с Исус и фарисейте – вече е изтъркана и много далеч от това, за което всъщност става дума. Johnny, извинявай за тази полемика!!! ... Аз също много бих искал някой да сподели мнение по основната тема!
#18

На 7 09 2008 - 00:05 - Съвест написа:

Темата е за пастОрите, нали? Има ли такова служение в Библията или не?!... Вероятно много ще има да спорим по въпроса с много и различни по убеждение хора. Така че, въпросът не е дали има пастири в Библията, а по-скоро каква е задачата на тези, които се именуват (кичат) с тази титла. Съгласен съм с Рангел, че един т.нар. пастор трябва да проявява грижа за стадото и да не позволява то да бъде разграбвано. Но какво да кажем за пророците, евангелизаторите, апостолите... Те също съставляваха Ранната църква - за съжаление, редом с презвитерите - тези, които ръководеха църквата. Казвам "за съжаление", защото днес това не е така. Въпросът тогава е:къде са пророците и евангелизаторите? НЯМА ги!!! Кога за последно църквата, от която всеки от вас е част, е създала друга църква, но не на базата на разделение, а чрез евангелизация? Или, кога последно пророка се е изправил в църквата и е дал слово на поправление, изобличение, назидание или утеха, или пък е изявил Божията специфична воля? Ако изключим самозваните апостоли, къде са онези "пратеници" (от гр. апостол, значи изпратен, а на лат. - мисионер), които трябва да достигнат до крайщата на земята? Ето защо смятам, че въпросът би трябвало да бъде: "къде са пастирите в църквите ни днес", къде са онези, за които сме свикнали да ги наричаме "петкратното служение"??? ... А колкото да Yuri - братко, ти май не разбираш изобщо какво пишеш, тъй като десятъците са се давали "в натура", а не в пари - покажи ми само една църква, която събира десятъци във вид на картофи, боб, жито, овце, добитък, магданоз, копър и т.н.!!! Дори селските стопани на село, които имат реколта не дават десятък от тези неща - никъде в България, поне аз не зная! Следователно, ако ти си даваш десятъка, то ти също си крадец, защото едва ли си даваш истинския десятък - реколта, продукция, а Библията НЕ говори за събиране на десятъци във вид и под формата на пари! А също и за това съм съгласен с Рангел, че има връзка между пастирите и десятъка, като теми, защото пастирите са длъжни да разясняват темата за десятъците коректно в църквите, а не да ги събират без да излагат цялата истина по темата.
#19

На 5 01 2009 - 20:35 - Etien написа:

Днешните пастири не са пастири:те нямат грижа за овцете, нито са учители, понеже колкото пастири, толкова мнения. Най-точно им приляга “дарби на… управления” от 1 Кор12. Разбира се нямам предвид да командват , а да помагат управлявайки. Господарят е Святия Дух, а не пастира на рел. организация. Тогава ще има и пророци, и учители, и пратеници. Когато който и да било човек заеме мястото на Святия Дух го наскърбява и той се оттегля от там. Така на практика се е случило със всички досегашни съживления, ако мога така да се изразя(или пробуждания). Няма значение как се нарича. Щом някой човек е толкова голям, че да заеме мястото на Святия Дух и да решава вместо Бога… Резултата е проклятие за всички, които го слушат,понеже е писано: Проклет е този човек, който уповава на човека и прави плътта своя мишца(или сила).
Има изход от това положение.

#20

На 20 07 2009 - 23:29 - Berjita написа:

Sory za latinitsata,Iskam da napi6a moeto mnenie po vuprosa,kakvo zna4enie ima dali e Pastor ili Pastir vajna e ideqta.Az ne mislq 4e za ISUS e ot zna4enie tova ,Vajno e da spasqvame sebe si i ostanalite za tsarstvoto na BOG stiga ve4e be xora ne vijdate li kakvo stava v sveta pokaite se i iskaite opro6tenie idva kraq,Moje i da nqmate vreme ne se znae taka 4e poburzaite,Bog obi4a vsi4ki i vi 4aka samo da go potursite.Budete BLagosloveni

#21

На 8 08 2009 - 21:18 - life888 написа:

Предполагам тези които обсъждат темата за пастирите и пасторите могат да предложат по добри начини които са се доказали в исторически план и сработват с колтурата ни? Предполагам , че това са хора които се грижат за други хора , неуморни са в това и са носили товара на отговорността да работиш с хора…? За мен нямя значение табелката а резултатите от позициите и мнението което защитаваме. На която и страна да застанем ще трябва с резултатите си да докажем правотата си иначе си оставаме само анализатори и статисти , от които нямя особена полза. Анализатори на жетвата много, но работници… Трябва ръчичка за тази работа. Постете за сърказма, но който иска да свърши нещо го върши , който които не иска ,учи другите как да го правят!

Напишете коментар


Името и e-mail адресът са задължителни.
E-mail адресът ви няма да бъде публикуван.
Преди да публикувате коментара си натиснете "Преглед" и ако всичко е наред публикувайте.

Моля пишете на кирилица и мислете преди да публикувате мнение.


Textile Help